Meer terugkerende klanten door optimale inzet van uw mascotte met gebruik van de 3 fases methode

Dit artikel is geschreven voor organisaties welke als belangrijke doelgroep jonge kinderen hebben. Voorbeelden hiervan zijn vakantieparken, sportverenigingen, restaurants, speelparadijzen, dierentuinen en zwembaden. Wij leggen graag aan u uit hoe een juiste inzet van een mascotte kan zorgen voor meer vaste klanten en terugkerende bezoekers.

Inleiding

Wanneer uw organisatie zich richt op jonge kinderen, zijn er diverse mogelijkheden om uw doelgroep te bereiken. Omdat de volwassenen vaak in eerste instantie bepalen waar ze met hun dreumesen, kleuters en / of peuters naartoe gaan voor een dagje uit, moet de eerste focus liggen op het bereiken van deze volwassenen. Zij moeten overgehaald worden om een bezoek te brengen aan uw organisatie. Daarna moet de marketing zich (deels) verplaatsen naar de kinderen. Immers, als de kinderen het naar hun zin hebben, hebben de volwassenen dat ook.

Promo Bears Blog: Terugkerende Klanten Door Optimale Inzet Mascotte

Het is onze ervaring dat kinderen het naar hun zin hebben als zij in een omgeving zijn die een combinatie is van avontuurlijk, vertrouwd, herkenbaar en vrolijk. Kinderen willen dan een volgende keer graag weer terugkomen en worden daarmee vaste klant van uw organisatie. Maar, hoe kunt u er nou voor zorgen dat een kind deze vaste klant wordt en keer op keer voor uw organisatie kiest?

Het op een juiste manier inzetten van een mascotte kan hierbij een grote rol spelen. Wanneer een kind al spelend en genietend kennis maakt met de mascotte van uw organisatie en u de momenten waarop de mascotte wordt ingezet zorgvuldig kiest, is er een grote kans op vaste dan wel terugkerende klanten. Hoe wordt een mascotte op een juiste manier ingezet vraagt u zich misschien af. Dit leggen wij graag aan u uit.

De drie fases

Met betrekking tot de inzet van een mascotte spreken wij van drie fases: de voorbereidingsfase, de interactiefase en de uitnodigingsfase. Deze fases zijn gebaseerd op de manier waarop wij zelf als ouder omgaan met onze kinderen voor, tijdens en na een uitje én op onze jarenlange ervaring met het naar wens tot leven brengen van mascottes. De inzet van een mascotte zou per fase verschillend moeten zijn om het gewenste effect te kunnen bereiken

Fase 1: de voorbereidingsfase 

De voorbereidingsfase is de fase na de reservering dan wel het besluit van een volwassene om uw organisatie te bezoeken en voordat het uitje daadwerkelijk plaatsvindt. Het begint als het ware met de warming-up. Tegen kinderen wordt in deze fase vaak gezegd: “Weet je waar we vandaag naartoe gaan?”

Een mooie manier om uw mascotte in deze fase in te zetten is door een filmpje of animatie van de mascotte toe te voegen aan de reserveringsbevestiging waarin de mascotte aangeeft er erg naar uit te kijken om de gasten te ontvangen. Ook het opsturen van een (digitale) kleurplaat is een goede manier om de kinderen alvast kennis te laten maken met de mascotte. Leveren de kinderen de kleurplaat in dan krijgen ze een leuk cadeautje. Misschien heeft uw organisatie zelfs een liedje of dansje dat bij de mascotte past. In dat geval zou het uitstekend zijn om dit in de voorbereidingsfase met uw gasten te delen met een aanmoediging om alvast het liedje en/of het dansje te oefenen.

Promo Bears Blog: Terugkerende Klanten Door Optimale Inzet Mascotte

Fase 2: de interactiefase

De interactiefase is het moment waarop de gasten daadwerkelijk uw organisatie bezoeken. Als de kinderen in de voorbereidingsfase al kennis gemaakt hebben met uw mascotte, kunt u kreten verwachten als: “Kijk eens wie daar is!” of “Kijk daar eens!” In deze fase wordt een mascotte ingezet om de gasten bij de ingang welkom te heten of een foto-moment te creëren waarbij de foto direct meegegeven kan worden als aandenken. Daarnaast moet de mascotte tijdens de interactiefase goed zichtbaar zijn door bijvoorbeeld af en toe een rondje met de mascotte te lopen door uw organisatie waarbij er ruimte is voor de kinderen om nader met de mascotte kennis te maken

Fase 3: de uitnodigingsfase

De uitnodigingsfase moet gericht zijn op een terugkerend bezoek van uw gasten. In deze fase adviseren wij u de kinderen bij vertrek een op de mascotte gebaseerd cadeau mee te geven zoals een knuffel, sleutelhanger of spelletje. Als u gebruik maakt van een tevredenheidsenquête na afloop van het uitje, kunt u ervoor kiezen om hierbij een filmpje of animatie van de mascotte toe te voegen waarin de mascotte laat weten uit te kijken naar een volgend bezoek. Laat de mascotte in dat geval dingen zeggen als: “Kom je snel nog eens langs?” of “Graag zie ik je volgend jaar weer”. Denk er ook eens over na om een spaarsysteem te introduceren waarbij uw gasten bij een volgend bezoek bijvoorbeeld nog een stukje van een puzzel krijgen. Dit spaarsysteem kan bestaan uit allerlei verschillende merchandise zoals nieuwe plaatjes van een op de mascotte gebaseerd memoriespel, nieuwe stickers van de mascotte om te verzamelen of letterlijk een nieuw stukje van een puzzel van de mascotte

Promo Bears Blog: Terugkerende Klanten Door Optimale Inzet Mascotte

Conclusie

In iedere hierboven beschreven fase heeft de inzet van een mascotte absoluut meerwaarde. Het geeft de kinderen (uw uiteindelijke doelgroep) iets concreets om zich verbonden mee te voelen binnen uw organisatie en het is een goed middel om uw communicatie op te baseren. Natuurlijk moet u er ook voor zorgen dat uw mascotte de juiste uitstraling heeft zodat het een ideaal boegbeeld kan zijn voor langere tijd. Hier helpen wij u graag bij.

In het algemeen helpen wij u graag met het optimaal tot leven brengen van de gewenste mascotte voor uw organisatie. Op onze website www.promobears.nl vindt u een uitgebreid overzicht van wat we te bieden hebben. Ook staan we voor u klaar om mee te denken binnen de specifieke kaders van uw organisatie, op zowel de korte als de langere termijn. Heeft u interesse in een samenwerking met ons of überhaupt een vraag of opmerking, neem dan contact met ons op via info@promobears.nl of via ons telefoonnummer 050-210 3585. Graag tot dan

Wat Kunnen Wij Voor U Betekenen?

Breng Uw Mascotte Tot Leven

We hopen dat dit blog u meer inzicht heeft gegeven in hoe u uw mascotte kunt bedenken.
Betaalbaar – Hoogwaardige Kwaliteit – Gratis Offerte & Productietekenening