Zo bedenk je een geweldige mascotte

Het is een vraag die veel mensen ons stellen voordat ze een mascotte bestellen: hoe zorg ik ervoor dat ik een geweldige mascotte krijg? Het leek ons daarom nuttig eens wat dieper op deze vraag in te gaan aan de hand van vijf belangrijke ingrediënten waar je rekening mee moet houden: originaliteit, kleur, associatie, eenvoud en identiteit.

Ingrediënt 1: Originaliteit

Het doel van een mascotte is uiteindelijk om het imago van uw bedrijf of product een boost te geven. Maar hoe werkt dat dan precies? Allereerst is het belangrijk dat uw mascotte origineel is, er is niks leukers dan wanneer u met uw mascotte bij het publiek in het oog springt vanwege de originaliteit. Zo zal uw karakter beter onthouden worden door het publiek.
De meest populaire mascottes zijn, zo leert onze ervaring, mascottes van beren en bijvoorbeeld leeuwen. Hoewel het in zulke gevallen iets moeilijker zal worden om uw mascotte origineel en gedenkwaardig te maken, is het absoluut niet onmogelijk. U zou in dat geval een heel opvallende outfit aan uw mascotte kunnen geven, de uitdrukking op zijn gezicht bijzonder kunnen maken of de hele ‘stijl’ van het dier aan kunnen passen. Met een beetje creativiteit valt elke mascotte origineel te maken, neem daar vooral ook even de tijd voor.

Wat bijvoorbeeld een leuk voorbeeld is van een originele mascotte, is het Michelinmannetje. U kent hem wel. Er is in de hele wereld geen mascotte die op hem lijkt en juist daarom had u waarschijnlijk allemaal direct een helder beeld van het mannetje voor ogen toen u zijn naam las. Een perfect voorbeeld.

Ingrediënt 2: Kleuren

De kleuren die u kiest voor uw karakter zijn ook enorm belangrijk en dat onderdeel wordt nog wel eens onderschat. De kleur die u kiest maakt de mascotte. Het is daarbij belangrijk de gelegenheid en de doelgroep in acht te houden; als u een mascotte maakt voor een kinderdagverblijf, is het aan te raden lichte, vrolijke kleuren te kiezen, maar handelt u bijvoorbeeld in Halloweenkostuums, dan zijn de wat meer duistere kleuren weer een betere optie.

Daarnaast is het van belang dat de kleuren goed aansluiten op uw bedrijfskleuren. Hanteert u in uw logo veel rode en blauwe kleuren, is het wenselijk dit ook in uw mascotte terug te laten komen. Dit hoeft niet per se te betekenen dat uw mascotte in zijn geheel uit die kleuren bestaat, een accent op de kleding zou ook prima kunnen.
Met de juiste kleuren kunt u ervoor zorgen dat uw mascotte direct herkenbaar is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de Simpsons en de Smurfen. Ga dus vooral niet te snel voorbij aan de kleurkeuze van uw mascotte.

Ingrediënt 3: Associatie

Met associatie bedoelen we eigenlijk niet veel meer dan hoe goed uw mascotte past bij uw merk of bedrijf. En het is ontzettend belangrijk dat de match klopt. Als u kattensnoepjes verkoopt is het niet aan te raden om een piraat als mascotte te hebben.

Idealiter baseert u uw mascotte op de naam van uw bedrijf of het product dat u verkoopt, zoals ze dat bij M&M’s heel verstandig gedaan hebben. Gewoon een rood en geel M&M-snoepje met armen, benen, ogen en een mond en heel de wereld associeert ze met het product waar ze voor staan. Een uitstekende keuze. Uiteraard zijn er uitzonderingen op deze regel te bedenken. Zo heeft Tony de Tijger verrassend weinig met het product Kellogg’s Frosties te maken en toch zullen veel mensen hem daarmee associëren.

Ingrediënt 4: Eenvoud

Het woord ‘eenvoud’ heeft in Nederland vaak een beetje een negatieve lading, maar het is toch iets waar u zeker rekening mee zult moeten houden bij het creëren van uw mascotte. Het is namelijk niet wenselijk dat u een karakter heeft dat té druk of té gedetailleerd is, aangezien u hem ook tot een minimaal formaat moet kunnen verkleinen wanneer u hem wilt gebruiken in uw offline en online communicatie of wanneer u er een mooie knuffel van wilt maken. Is uw mascotte te gedetailleerd, dan blijft er na verkleining weinig van het origineel meer over en dat zou zonde zijn.

Dit geldt overigens ook voor het uitzoeken van de kleuren; vaak geldt dat hoe minder kleuren u gebruikt, hoe mooier en duidelijker uw mascotte er uitziet.

We hebben wel eens verzoeken gehad om een zeer eenvoudige mascotte te maken. Stipjes die door moesten gaan voor ogen, een gebogen lijn die een lach moest voorstellen. Wij dachten destijds in eerste instantie ook dat dat wel heel simplistisch was, maar het resultaat was uiteindelijk indrukwekkend. Een kraakheldere, mooie mascotte die opviel en duidelijk gelinkt kon worden aan zijn bedrijf. Uiteindelijk is eenvoud (in de goede zin van het woord) altijd beter dan een te gecompliceerd karakter.

Ingrediënt 5: Identiteit

De belangrijkste. Uw mascotte moet vooral opvallen, anders zijn, mooier zijn, in het oog springen en via die waarden gekoppeld kunnen worden aan uw bedrijf. Om dit voor elkaar te krijgen, is het van groot belang dat u de bovenstaande elementen toepast op een mascotte. Uiteraard kunnen wij dit ook voor u doen, wanneer u moeite heeft zelf met een originele invalshoek te komen. Wij creëren al vele jaren passende boegbeelden voor grote en kleine bedrijven en weten precies welke ingrediënten belangrijk zijn om voor uw bedrijf een opvallende en passende mascotte te maken.

Volgende stap: Kies een goede partner

Om uw ideeën om te toveren tot een aansprekend mascotte ontwerp is vakmanschap nodig. Zoals de ene auto mooier is dan de andere binnen dezelfde eisen / wensen, is dat ook zo bij mascottes. Vraag 100 mensen om uw mascotte te ontwerpen en 100 mensen ontwerpen wat anders. En de kwaliteit van de ontwerper, hoe vaag ook in woorden, is volledig duidelijk op het moment dat u de voorstelontwerpen voor u ziet. Zo eenvoudig is het eigenlijk. En wat ons betreft hebben wij dit in de vingers. We overtuigen u hier ook graag van. Zo gauw u er toe bent, horen we graag van u wat uw mascotte wensen zijn en gaan we graag voor u aan de slag met meerdere voorstellen. Hopelijk wordt u verliefd op een of meerdere van onze voorstellen en hopelijk blijken dat de eerste stappen in een succesvolle en plezierige lange termijn samenwerking.